Biedronki – maluchy
Wychowawcy:
- mgr Jadwiga Pietrzkiewicz
- mgr Małgorzata Sitarz
Pomoc nauczyciela:
Godziny pracy oddziału: 7.30 – 16.30
KRĘGI TEMATYCZNE oraz ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE
MALUCHY – KWIECIEŃ
Wielkanocne tradycje. Dziecko:
- wie, dlaczego obchodzimy Święta Wielkanocne
- poznaje regionalne tradycje wielkanocne
- poznaje tradycyjne techniki zdobienia jaj
- zna symbolikę produktów znajdujących się w wielkanocnym koszyku
Dbamy o środowisko. Dziecko:
- dostrzega piękno przyrody
- rozumie potrzebę dbania o czystość środowiska i ochrony przyrody
- poznaje zasady segregowania odpadów
- wie, co oznaczają terminy „ekologia” i „żywność ekologiczna”
Książki i książeczki. Dziecko:
- wykazuje zainteresowanie książkami
- wie, że należy dbać o książki
- rozumie wartość książki jako nośnika informacji i przedmiotu budzącego emocje
- wie, co to jest biblioteka
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE REALIZOWANE PRZEZ CAŁY MIESIĄC. Dziecko:
- nawiązuje pozytywne relacje w grupie, czerpie radość ze wspólnej zabawy
- przestrzega obowiązujących w grupie zasad i reguł
- próbuje godzić się z porażką
- używa zwrotów grzecznościowych; dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam
- uczestniczy w zabawach zaproponowanych przez nauczyciela
- doskonali umiejętność uważnego słuchania, odpowiadania na pytania i wypowiadania się
- układa i opowiada proste historyjki obrazkowe
- analizuje obrazki, wskazuje brakujące elementy
- łączy obrazki w pary według podanego kryterium
- rozwiązuje zagadki słowne
- śpiewa piosenki i recytuje wiersze
- tańczy proste układy taneczne
- rozwija sprawność fizyczną uczestnicząc w zabawach ruchowych
- rozwija sprawność dłoni oraz palców podczas zabaw konstrukcyjnych i plastycznych
- wykonuje ćwiczenia grafomotoryczne
- doskonali umiejętność wycinania
- rozumie pojęcia: pod, nad, obok, na, za, przed
- dostrzega i kontynuuje rytm
- przelicza i porównuje liczebność zbiorów
- poznaje liczebniki porządkowe
- utrwala znajomość pojęcia „para”
- rozpoznaje swoją wizytówkę (imię)
- rozpoznaje i nazywa podstawowe kolory
- wdraża się do rozróżniania prawej i lewej strony ciała
- kształtuje nawyk prawidłowej postawy ciała podczas siedzenia na dywanie i na krzesełku
KRĘGI TEMATYCZNE oraz ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE
MALUCHY – MARZEC
Dbamy o zdrowie. Dziecko:
- zna zasady zdrowego odżywiania
- potrafi dobrać odpowiedni strój do warunków atmosferycznych
- wie, dlaczego ruch jest ważny dla zdrowia
- rozumie konieczność codziennego dbania o higienę
Jak dawniej było. Dziecko:
- zna nazwy urządzeń elektrycznych i ich zastosowanie oraz zasady ich bezpiecznego używania
- poznaje nazwy różnych domów, ich rodzaje i materiały z których są budowane
- nazywa dawne i współczesne środki transportu oraz sposoby komunikowania się na odległość
- poznaje dawne zabawki, gry i zabawy, aktywnie w nich uczestniczy
Pierwsze oznaki wiosny. Dziecko:
- dostrzega wiosenne zmiany zachodzące w przyrodzie
- poznaje znaczenie przysłowia „W marcu jak w garncu”
- poznaje warunki potrzebne roślinom do wzrostu
- poznaje wybrane owady
Morski świat. Dziecko:
- wykazuje zainteresowanie morskim światem, morskimi zwierzętami
- poznaje morskie środki transportu
- poznaje ciekawostki na temat bursztynu i muszli
Na wsi. Dziecko:
- rozpoznaje i nazywa zwierzęta żyjące na wsi oraz ich potomstwo
- wie, na czym polega praca rolnika
- poznaje wybrane maszyny rolnicze
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE REALIZOWANE PRZEZ CAŁY MIESIĄC. Dziecko:
- nawiązuje pozytywne relacje w grupie, czerpie radość ze wspólnej zabawy
- przestrzega obowiązujących w grupie zasad i reguł
- próbuje godzić się z porażką
- używa zwrotów grzecznościowych; dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam
- uczestniczy w zabawach zaproponowanych przez nauczyciela
- doskonali umiejętność uważnego słuchania, odpowiadania na pytania i wypowiadania się
- układa i opowiada proste historyjki obrazkowe
- analizuje obrazki, wskazuje brakujące elementy
- śpiewa piosenki i recytuje wiersze
- tańczy proste układy taneczne
- rozwija sprawność fizyczną uczestnicząc w zabawach ruchowych
- rozwija sprawność dłoni oraz palców podczas zabaw konstrukcyjnych i plastycznych
- ćwiczy prawidłowy chwyt narzędzia pisarskiego
- rysuje po śladzie
- doskonali umiejętność wycinania
- rozumie pojęcia: pod, nad, obok, na, za, przed
- dostrzega i kontynuuje rytm
- dobiera elementy w pary wg. podanego kryterium
- przelicza elementy i stosuje pojęcie „tyle samo
- rozpoznaje swoją wizytówkę (imię)
- wdraża się do rozróżniania prawej i lewej strony ciała
- kształtuje nawyk prawidłowej postawy ciała podczas siedzenia na dywanie i na krzesełku
KRĘGI TEMATYCZNE oraz ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE
MALUCHY – LUTY
Zimowe zabawy. Dziecko:
- wskazuje charakterystyczne cechy zimy, dostrzega piękno otaczającej przyrody
- zna reguły i zasady obowiązujące podczas zabaw na śniegu
- tworzy budowle ze śniegu oraz obrazy na śniegu
- wie, jak wygląda i do czego służy termometr
- nazywa różne zimowe dyscypliny sportowe
Wisła – polska rzeka. Dziecko:
- zna polskie symbole narodowe, odczuwa przynależność do swojego narodu
- zdobywa informacje o Wiśle
- poznaje nazwy polskich miast: Kraków, Warszawa, Gdańsk oraz legendę o Smoku Wawelskim
- zna nazwę miejscowości w której mieszka oraz budynki użyteczności publicznej w Kornatce
- potrafi się przedstawić imieniem i nazwiskiem
Sztuka wokół nas. Dziecko:
- rozpoznaje i nazywa narzędzia malarskie
- wykonuje eksperymenty graficzne z użyciem farb
- ogląda książki i albumy o malarstwie i sztuce
- wie, czym jest rzeźba
- wie, czym jest muzeum, uczestniczy w jego wirtualnym zwiedzaniu
Wesoły karnawał . Dziecko:
- poznaje zwyczaje karnawałowe
- uczestniczy w zabawach tanecznych
- prezentuje swój strój karnawałowy
- przeprowadza proste eksperymenty z balonami
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE REALIZOWANE PRZEZ CAŁY MIESIĄC. Dziecko:
- nawiązuje pozytywne relacje w grupie, czerpie radość ze wspólnej zabawy
- przestrzega obowiązujących w grupie zasad i reguł
- próbuje godzić się z porażką
- używa zwrotów grzecznościowych; dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam
- uczestniczy w zabawach zaproponowanych przez nauczyciela
- doskonali umiejętność uważnego słuchania, odpowiadania na pytania i wypowiadania się
- układa i opowiada proste historyjki obrazkowe
- analizuje obrazki, wskazuje brakujące elementy
- nazywa symbole i znaki obecne w otoczeniu
- śpiewa piosenki i recytuje wiersze
- tańczy proste układy taneczne
- rozwija sprawność fizyczną uczestnicząc w zabawach ruchowych
- rozwija sprawność dłoni oraz palców podczas zabaw konstrukcyjnych i plastycznych
- doskonali umiejętność wycinania
- rozumie pojęcia: pod, nad, obok, na, za, przed
- dostrzega i kontynuuje rytm
- przelicza elementy i stosuje pojęcie „tyle samo”
- utrwala znajomość pojęcia „para”
- rozpoznaje swoją wizytówkę (imię)
- rozpoznaje i nazywa podstawowe kolory
- wdraża się do rozróżniania prawej i lewej strony ciała
- kształtuje nawyk prawidłowej postawy ciała podczas siedzenia na dywanie i na krzesełku
KRĘGI TEMATYCZNE oraz ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE
MALUCHY – STYCZEŃ
Rakietą w kosmos. Dziecko:
- poznaje ciekawostki o kosmosie
- rozbudza zainteresowanie kosmosem
- wie, że po nocy zawsze następuje dzień, a po dniu noc
Zima w pełni. Dziecko:
- zna zjawiska pogodowe związane z zimą
- wie, z jakich elementów zbudowany jest bałwan
- potrafi wyjaśnić zjawisko topnienia śniegu i lodu
- wie, jak należy ubierać się zimą
- dba o bezpieczeństwo swoje i innych podczas zabaw na śniegu
Droga babciu, drogi dziadku. Dziecko:
- zna imiona babć, dziadków, mamy i taty
- wie, że należy pomagać dorosłym w codziennych obowiązkach
- potrafi określić co lubi robić z babcią i z dziadkiem
- prezentuje swoje umiejętności recytatorskie, taneczne i wokalne
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE REALIZOWANE PRZEZ CAŁY MIESIĄC. Dziecko:
- nawiązuje pozytywne relacje w grupie, czerpie radość ze wspólnej zabawy
- przestrzega obowiązujących w grupie zasad i reguł
- używa zwrotów grzecznościowych; dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam
- doskonali umiejętność wypowiadania się na określony temat,
- zwiększa świadomość ciała i jego możliwości
- uczestniczy w zabawach zaproponowanych przez nauczyciela
- słucha ze zrozumieniem i odpowiada na pytania dotyczące treści prostych baśni, opowiadań
- układa i opowiada historyjki obrazkowe
- wypowiada się na określony temat
- analizuje obrazki, wskazuje brakujące elementy
- śpiewa piosenki solo i w grupie
- tańczy proste układy taneczne
- dokonali umiejętności grafomotoryczne, ćwiczy sprawność dłoni
- ćwiczy umiejętność wycinania
- zwiększa świadomość ciała i jego możliwości
- rozumie pojęcia: pod, nad, obok, na, za, przed
- klasyfikuje przedmioty za względu na wielkość
- dostrzega i kontynuuje rytm
- doskonali umiejętność przeliczania
- rozdziela po równo
- rozpoznaje i nazywa podstawowe kolory
- wdraża się do rozróżniania prawej i lewej strony ciała
- kształtuje nawyk prawidłowej postawy ciała podczas siedzenia na dywanie i na krzesełku
KRĘGI TEMATYCZNE oraz ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE
MALUCHY – GRUDZIEŃ
Zapraszamy do teatru. Dziecko:
- wie, czym jest teatr, wskazuje i nazywa wybraneelementy znajdujące się w teatrze
- nazywa postacie z różnych bajek
- wciela się w różne role
- uczestniczy w zabawach teatralnych, wcielając sięw różne role
- uczestniczy w spotkaniu ze Świętym Mikołajem, recytuje wiersze i śpiewa piosenkę
Kulinarne wyzwania. Dziecko:
- zna i nazywa sprzęty i akcesoria znajdujące sięw kuchni
- komponuje posiłki z wykorzystaniem plastikowychzabawek
- dba o higienę i czystość podczas zabaw kulinarnych
- wie, jak powstaje czekolada
Święta tuż, tuż. Dziecko:
- poznaje zwyczaje związane ze Świętami Bożego Narodzenia
- układa życzenia świąteczne, zna przeznaczenie kartek świątecznych
- wykonuje proste ozdoby choinkowe
- śpiewa kolędy
- wskazuje i nazywa zapachy kojarzące się ze Świętami
Witamy Nowy Rok. Dziecko:
- opowiada o zwyczajach związanych z powitaniem Nowego Roku
- wie, jak wyglądają i do czego służą kalendarze
- wie, do czego służą zegary, poznaje pracę zegarmistrza
- zna i nazywa pory dnia i pory roku
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE REALIZOWANE PRZEZ CAŁY MIESIĄC. Dziecko:
- nawiązuje pozytywne relacje w grupie, czerpie radość ze wspólnej zabawy
- przestrzega obowiązujących w grupie zasad i reguł
- używa zwrotów grzecznościowych: dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam
- doskonali umiejętność wypowiadania się na określony temat
- zwiększa świadomość ciała i jego możliwości
- uczestniczy w zabawach zaproponowanych przez nauczyciela
- słucha ze zrozumieniem i odpowiada na pytania dotyczące treści prostych baśni, opowiadań
- rozwiązuje zagadki obrazkowe
- wypowiada się na określony temat
- dokonali umiejętności grafomotoryczne, ćwiczy sprawność dłoni
- zwiększa świadomość ciała i jego możliwości
- określa kierunki i ustala położenie przedmiotóww stosunku do własnej osoby
- dostrzega i kontynuuje rytm
- doskonali umiejętność przeliczania
- rozpoznaje i nazywa podstawowe kolory
- wdraża się do rozróżniania prawej i lewej strony ciała
- kształtuje nawyk prawidłowej postawy ciała podczas siedzenia na dywanie i na krzesełku
KRĘGI TEMATYCZNE oraz ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE
MALUCHY – LISTOPAD
Poznajemy swoje emocje. Dziecko:
- rozpoznaje i nazywa emocje swoje i innych
- wyraża emocje ruchem i mimiką
- określa sytuacje związane z występowaniem różnychstanów emocjonalnych
- rozpoznaje emocje wyrażone w formie emotikonów
- poznaje sposoby radzenia sobie z niektórymi emocjami
Nasz kraj – Polska. Dziecko:
- potrafi wskazać najważniejsze punkty na mapiePolski
- zna symbole narodowe
- śpiewa fragment polskiego hymnu państwowego stojąc w postawie zasadniczej
- poznaje polskie legendy
- potrafi oddzielić legendę od rzeczywistości
Bezpieczny przedszkolak. Dziecko:
- nazywa obiekty związane z ruchem drogowym
- poznaje zasady bezpieczeństwa na drodze
- zna numer alarmowy 112, wie, kiedy go używać
- wie, jak wyglądają i do czego służą znaki drogowe
Listopadowy deszcz. Dziecko:
- dostrzega zmiany zachodzące w przyrodzie późną jesienią
- obserwuje zmieniającą się pogodę
- wie, jak należy się ubierać późną jesienią
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE REALIZOWANE PRZEZ CAŁY MIESIĄC. Dziecko:
- nawiązuje pozytywne relacje w grupie, czerpie radość ze wspólnej zabawy
- przestrzega obowiązujących w grupie zasad i reguł
- używa zwrotów grzecznościowych; dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam
- obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe
- uczestniczy w zabawach zaproponowanych przez nauczyciela
- z zainteresowaniem słucha krótkich wierszy, opowiadań i bajek
- wypowiada się na określony temat
- śpiewa proste piosenki i przedstawia ruchem ich treść
- manipuluje zabawkami, rysuje, koloruje, maluje
- zwiększa świadomość ciała i jego możliwości
- określa położenie przedmiotu w odniesieniu do własnej osoby
- przelicza prawidłowo w dowolnym zakresie
- odkodowuje informacje wyrażone w formiepiktogramów
- rozpoznaje i nazywa podstawowe kolory
- wdraża się do rozróżniania prawej i lewej strony ciała
- kształtuje nawyk prawidłowej postawy ciała podczas siedzenia na dywanie i na krzesełku.
KRĘGI TEMATYCZNE oraz ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE
MALUCHY – PAŹDZIERNIK
Owoce i warzywa. Dziecko:
- rozpoznaje niektóre owoce i warzywa
- wie, „skąd się biorą” owoce i warzywa (ogródek warzywny, sad – drzewa owocowe, sklep)
- poznaje znaczenie owoców i warzyw dla swojego zdrowia
Razem się bawimy. Dziecko:
- wie, co znaczy być dobrym kolegą, koleżanką
- cierpliwie czeka na swoją kolej, godzi się z porażką
- nazywa swoje emocje i uczucia
Jesienne drzewa i ich tajemnice. Dziecko:
- nazywa wybrane drzewa, rozpoznaje niektóre liście i owoce
- rozpoznaje i nazywa niektóre grzyby
- opisuje wygląd drzew, poznaje części drzewa
- wie, że należy szanować przyrodę
Jak zwierzęta przygotowują się do zimy. Dziecko:
- rozpoznaje i nazywa zwierzęta mieszkające w lesie
- wie, jak należy się zachować w stosunku do dzikich zwierząt
- poznaje jesienno-zimowe zwyczaje jeży i wiewiórek
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE REALIZOWANE PRZEZ CAŁY MIESIĄC. Dziecko:
- nawiązuje pozytywne relacje w grupie
- podejmuje próby współdziałania w zabawie, czerpie radość ze wspólnej zabawy
- przestrzega obowiązujących w grupie zasad i reguł
- używa zwrotów grzecznościowych: dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam
- obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe
- uczestniczy w zabawach ruchowych, dydaktycznych, badawczych zorganizowanych przez nauczyciela
- lubi oglądać książeczki
- z zainteresowaniem słucha krótkich wierszy, opowiadań i bajek
- wypowiada się na określony temat
- śpiewa proste piosenki i przedstawia ruchem ich treść
- manipuluje zabawkami, rysuje, koloruje, maluje, rozwijając sprawność dłoni oraz palców
- rozpoznaje wizytówkę ze swoim imieniem
- wskazuje i nazywa podstawowe części ciała
- określa położenie przedmiotu w odniesieniu do własnej osoby (nad głową, przed dzieckiem, obok, za nim)
- przelicza prawidłowo w dowolnym zakresie (początkowo 2 przedmioty), dotykając i wymieniając liczebniki – jeden, dwa itd ….
- rozpoznaje i nazywa podstawowe kolory
- dostrzega rolę odpoczynku oraz relaksacji
KRĘGI TEMATYCZNE oraz ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE
Maluchy – wrzesień
Pierwszy raz w przedszkolu. Dziecko:
- poznaje imiona kolegów i koleżanek z grupy
- poznaje zasady regulujące współżycie w grupie i wie, że trzeba ich przestrzegać
- podejmuje próby samodzielnego zdejmowania i zakładania ubrania, korzystania z toalety, spożywania posiłków
- poznaje podstawowe zasady higieny
Żegnamy wakacje. Dziecko:
- stara się wyrażać swoje myśli
- wypowiada się na temat swoich wakacji
- uważnie słucha wierszy i opowiadań
- śpiewa piosenki, powtarza proste układy ruchowe
Kończy się wrzesień, nadchodzi jesień. Dziecko:
- obserwuje jesienne zjawiska atmosferyczne
- wsłuchuje się w dźwięki przyrody, próbuje je rozpoznawać
- rozpoznaje i nazywa wybrane owoce
Cuda na ziemi. Dziecko:
- rozbudza zainteresowania przyrodnicze
- poznaje ciekawostki ze świata roślin i zwierząt
- wie, jak należy dbać o przyrodę
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE REALIZOWANE PRZEZ CAŁY MIESIĄC. Dziecko:
- nawiązuje pozytywne relacje z dziećmi i opiekunami
- odczuwa przynależność do grupy
- mówi o swoich potrzebach
- podejmuje próby współdziałania w zabawie, czerpie radość ze wspólnej zabawy
- poznaje i stara się przestrzegać obowiązujące w grupie zasady i reguły
- używa zwrotów grzecznościowych; dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam
- obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe
- uczestniczy w zabawach zorganizowanych przez nauczyciela
- lubi oglądać książeczki
- z zainteresowaniem słucha krótkich wierszy, opowiadań i bajek
- wypowiada się na określony temat
- śpiewa proste piosenki i przedstawia ruchem ich treść
- manipuluje zabawkami, rysuje, koloruje, maluje
- wskazuje i nazywa podstawowe części ciała
- rozpoznaje i nazywa podstawowe kolory
- dostrzega rolę odpoczynku oraz relaksacji