
Uwaga – zmiana adresu email: sp@kornatka.com.pl
Wychowawcy:
Pomoc nauczyciela:
Godziny pracy oddziału: 8.00 – 14.00
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ
ŚREDNIAKI – KWIECIEŃ
*Przypomnienie tradycji i zwyczajów związanych ze Świętami Wielkanocnymi.
* Wzbogacenie słownika czynnego i biernego związanego z tematyką świąteczną.
* Kształtowanie umiejętności wyrażania emocji w różnych formach.
* Rozwijanie kompetencji w zakresie myślenia krytycznego i twórczego.
* Tworzenie kompozycji z różnorodnego materiału.
* Aktywne uczestniczenie w przygotowaniach świątecznych.
* Utrwalenie zwierząt żyjących na wiejskim podwórku, ich rodzin i domów.
* Określenie korzyści wynikających z hodowli zwierząt dla człowieka oraz uprawy
zbóż, warzyw i owoców.
* Doskonalenie umiejętności uważnego słuchania i wypowiadania się w sposób
zrozumiały, poprawny gramatycznie.
* Kształtowanie empatycznego stosunku do zwierząt i wrażliwości na ich los.
* Liczenie i odzwierciedlanie liczby elementów na palcach lub na zbiorach
zastępczych.
* Wyzwalanie ekspresji ruchowej i rozwijanie sprawności fizycznej.
* Uwrażliwienie na piękno przyrody, kształtowanie szacunku dla środowiska
naturalnego.
* Dostrzeganie wpływu działalności człowieka na przyrodę.
* Poznanie zagrożeń środowiska przyrodniczego i sposobów jego ochrony.
* Wyrabianie nawyku dbałości o czystość, ład i porządek otoczenia,
segregowanie śmieci ze względu na tworzywo, z którego są wykonane.
* Rozwijanie ciekawości poprzez obserwacje i zabawy badawcze.
* Odczytywanie symboli i znaków znajdujących się w otoczeniu.
* Tworzenie konstrukcji płaskich i przestrzennych.
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ
ŚREDNIAKI- MARZEC
* Uświadomienie znaczenia dbałości o higienę oraz dostrzeganie zagrożenia
wynikającego z jej nieprzestrzegania.
* Rozpoznawanie i nazywanie potrzeb związanych z ruchem, odpoczynkiem, głodem
i pragnieniem.
* Dostrzeganie odmienności i niepowtarzalności każdej osoby, budowanie tolerancji
i życzliwości wobec innych oraz ograniczonego zaufania do osób obcych.
* Doskonalenie świadomości własnego ciała i przestrzeni.
* Dostrzeganie znaczenia cyfr i numeracji cyfrowej w życiu codziennym.
* Wyzwalanie ekspresji ruchowej i rozwijanie sprawności fizycznej.
* Zainteresowanie osiągnięciamiw dziedzinie wynalazków.
* Uświadomienie konieczności pełnej kontroli dorosłych i ograniczonego czasu
korzystania z Internetu i gier komputerowych.
* Kształtowanie umiejętności językowych, bogacenie słownictwa.
* Doskonalenie umiejętności prowadzenia dyskusji, argumentowania wyrażonych
opinii i ocen.
* Kształtowanie umiejętności współpracy w zabawie i podczas sytuacji zadaniowych.
* Klasyfikowanie przedmiotów, obrazków ze względu na cechy jakościowe.
* Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie wczesną wiosną, dostrzeganie
związków przyczynowo-skutkowych.
* Rozumienie znaczenia przyrody dla człowieka jako miejsca wypoczynku i relaksu.
* Rozwijanie podstawowych umiejętności z zakresu uprawy i hodowli roślin,
utrwalenie wiosennych kwiatów.
* Dostrzeganie następstwa: pór roku, dni tygodnia, pór dnia, posługiwanie się
pojęciami dotyczącymi czasu.
* Doskonalenie umiejętności wykorzystywania piktogramów do kodowania informacji.
* Wzbogacenie wiedzy z zakresu akwenów wodnych, flory i fauny mórz i oceanów.
* Rozumienie wpływu zanieczyszczenia środowiska na funkcjonowanie ludzi,
zwierząt i roślin.
* Odgrywanie ról w zabawach parateatralnych, posługiwanie się mową, gestem,
ruchem oraz rekwizytami.
* Doskonalenie sprawności manualnej, wykonywanie zadań zgodnie z pokazem oraz
instrukcją słowną.
* Doskonalenie umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi kierunku
w przestrzeni.
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ
ŚREDNIAKI – LUTY
* Poznanie ginących zawodów: garncarz, latarnik, kowal; wzbogacenie słownika
o pojęcia związane z tymi zawodami.
* Umacnianie wiary we własne możliwości, budowanie pozytywnego obrazu własnej
osoby, werbalizowanie swoich planów i marzeń zawodowych.
* Nabywanie umiejętności pogodzenia się z porażką, cieszenia się sukcesem innych. * Układanie i rozwiązywanie zagadek słownych, pantomimicznych i ruchowych.
* Wykorzystywanie właściwości magnesu w zabawach.
* Rozbudzanie zainteresowania warunkami życia w mroźnym i śnieżnym środowisku;
wykazywanie tolerancji i życzliwości wobec odrębności narodowych.
* Poznanie ciekawostek o wybranych zwierzętach żyjących na obszarach podbiegunowych.
* Dostrzeganie wpływu działalności człowieka na przyrodę.
* Doskonalenie analizy i syntezy prostych fonetycznie słów.
* Ustalanie równoliczności przez przeliczanie oraz ustawianie w pary.
* Kształtowanie świadomości narodowej i poczucia dumy z faktu bycia Polakiem.
* Rozpoznawanie cech charakterystycznych wybranych regionów naszego kraju,
dostrzeganie piękna polskich miast: Kraków, Warszawa, Toruń, Gdańsk.
* Poznawanie historii naszego kraju i postaci historycznych.
* Doskonalenie orientacji na mapie Polski.
* Kształtowanie umiejętności odróżniania elementów świata fikcji od realnej
rzeczywistości.
* Poznanie tradycji i zwyczajów karnawałowych, zorganizowanie balu przebierańców.
* Kształtowanie słuchu muzycznego, prawidłowe reagowanie ruchem na tempo
i dynamikę utworu, próby odtwarzanie układu tanecznego krakowiaka.
* Doskonalenie umiejętności współpracy z innymi w zabawach, tańcu oraz podczas
wykonywania zadań.
* Rozwijanie sprawności grafomotorycznej.
* Porównywanie wielkości przedmiotów, tworzenie odpowiednich zbiorów.
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ
ŚREDNIAKI – STYCZEŃ
* Utrwalenie nazw pór roku, dni tygodnia, osłuchanie z nazwami miesięcy.
* Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie zimą.
* Wzbogacenie wiedzy na temat rodzajów zegarków, poznanie zawodu zegarmistrza.
* Ćwiczenie percepcji wzrokowo – ruchowej.
* Stymulowanie zmysłu dotyku.
* Określanie czynności wykonywanych w różnych częściach dnia: rano, w południe,
wieczorem.
* Uświadomienie relacji pokrewieństwa i właściwe nazywanieczłonków rodziny.
* Dostrzeganie ważnej roli dziadków dla dzieci.
* Rozbudzanie zainteresowania pracą dziadków, okazywanie szacunku dla ich
codziennego wysiłku.
* Rozbudzanie zainteresowania poznawaniem historii własnej rodziny.
* Rozwijanie umiejętności przeliczania elementów różnie ułożonych: w rzędzie,
piramidkach, rozsypce.
* Doskonalenie sprawności manualnej.
* Rozwijanie wrażliwości słuchowej.
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ
ŚREDNIAKI – GRUDZIEŃ
1.W świecie teatru
* Rozwijanie umiejętności językowych, odgrywanie scenek, wykorzystywanie
komunikatów werbalnych i niewerbalnych.
* Poszerzenie aktywności twórczej i kreatywności.
* Wczuwanie się w emocje innych osób, a także postaci literackich.
* Poznanie zasad kulturalnego zachowania w teatrze.
* Rozwijanie pamięci i myślenia.
* Wzbogacenie wiedzy na temat czynników mających znaczenie dla zdrowia
i kondycji.
* Poznanie zawodu kucharza i kelnera, przestrzeganie zasad higieny oraz
bezpieczeństwa podczas zajęć kulinarnych.
* Utrwalenie zasad kulturalnego zachowania podczas spożywania posiłku,
stosowanie form grzecznościowych adekwatnie do sytuacji.
*Doskonalenie umiejętności posługiwania się w dostępnym zakresie liczebnikami
porządkowymi i dostrzeganie ich znaczenia.
*Uświadomienie istoty świąt i ich wartości, utrwalenietradycji i zwyczajów
bożonarodzeniowych.
* Aktywne uczestniczenie w przygotowaniach świątecznych.
* Ćwiczenia językowe, nauka formułowania świątecznych życzeń.
* Ćwiczenie spostrzegawczości, koncentracji uwagi oraz pamięci wzrokowej.
* Odczuwanie empatii, udzielanie wsparcia osobom słabszym i oczekującym
pomocy.
* Spotkanie wigilijne, śpiewanie popularnych kolęd.
* Przeliczanie i klasyfikowanie elementów ze względu na rozmiar.
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ
ŚREDNIAKI – LISTOPAD
* Utrwalenie zasad ruchu drogowego, odczytywanie wybranych symboli i znaków.
* Rozpoznawanie sytuacji niebezpiecznych, utrwalenie numerów alarmowych.
* Nabywanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
* Znajomość własnego adresu, kształtowanie świadomości w jakich sytuacjach
i komu można go podawać.
* Doskonalenie analizy i syntezy słuchowej wyrazów.
* Kształtowanie świadomości narodowej, dostrzeganie piękna języka, muzyki,
tradycji, historii, architektury i sztuki.
* Rozpoznawanie symboli narodowych, rozumienie konieczności ich szanowania.
* Utrwalenie zasad zachowania wobec symboli narodowych oraz właściwej postawy
podczas śpiewania hymnu państwowego.
* Kształtowanie podstawowej orientacji na mapie Polski.
* Dostrzeganie skutków obserwowanych zjawisk atmosferycznych, utrwalenie
symboli pogodowych.
* Poznanie obiegu wody w przyrodzie, rozbudzanie ciekawości i dociekliwości
badawczej podczas eksperymentów z wodą.
* Rozwijanie odczuć zmysłowych w zabawach sensorycznych.
* Doskonalenie umiejętności tworzenia zbiorów, przeliczanie i porównywanie
elementów.
* Utrwalenie określeń dotyczących różnych stanów emocjonalnych.
* Wyrażanie emocji za pomocą komunikatów werbalnych i pozawerbalnych.
* Poznanie sposobów radzenia sobie ze złością i gniewem.
* Doskonalenie umiejętności współdziałania podczas realizacji zadań i zabaw
zespołowych.
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNEJ
ŚREDNIAKI – PAŹDZIERNIK
* Dostrzeganie emocjonalnej wartości otoczenia przyrodniczego.
* Rozwijanie wrażliwości zmysłowej.
* Wzbogacanie wiedzy na temat warzyw i owoców.
* Tworzenie i układanie matematycznych rytmów.
* Układanie jesiennych mandali.
* Doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej.
* Wprowadzenie w świat wartości moralnych: dobro, szacunek, tolerancja, przyjaźń.
* Dostrzeganie wartości współpracy.
* Szanowanie emocji swoich i innych.
* Doskonalenie kompetencji matematycznych: orientacji w schemacie ciała
i przestrzeni, przeliczania elementów w zbiorze.
* Uwrażliwianie na piękno przyrody.
* Rozpoznawanie wybranych gatunków drzew.
* Wzbogacanie wiedzy przyrodniczej o mieszkańcach drzew.
* Rozwijanie pamięci i myślenia.
* Doskonalenie sprawności grafomotorycznej.
* Poszerzenie wiedzy o zwierzętach leśnych, przejawianie życzliwości i troski o nie.
* Doskonalenie analizy i syntezy sylabowej, wysłuchiwanie głoski w nagłosie.
* Eksperymentowanie rytmem i dźwiękiem.
* Wyrażanie ekspresji twórczej podczas zabaw konstrukcyjnych.
* Doskonalenie umiejętności klasyfikowania, przeliczania elementów, kontynuowania
rytmów.