Pszczółki – starszaki
Wychowawcy:
- mgr Elżbieta Mistarz
- mgr Beata Pazdur
Pomoc nauczyciela:
- Beata Ptak
- Gabriela Płatek
Godziny pracy oddziału: 7.30 – 15.00
PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZY
dla gr. starszej na miesiąc kwiecień
W DOMU I W ZAGRODZIE
- poznanie i nazywanie zwierząt domowych hodowlanych na wsi
- nazywanie piskląt oraz ich domów
- słuchanie i rozpoznawanie głosów z wiejskiego podwórka
- klasyfikowanie sylwet zwierząt wg gatunków
- wyjaśnienie znaczenia hodowli zwierząt dla ludzi
- wypowiada się na temat życia na wsi
ŚWIĘTA WIELKANOCNE
- poznajemy tradycje i zwyczaje Świąt Wielkanocnych w naszym regionie
- kultywowanie tradycji i zwyczajów świątecznych
- wykonujemy stroiki świąteczne , robimy palmy
- malujemy pisanki, lepimy baranki
- przygotowania do Świąt Wielkanocnych w naszych domach
- poznajemy potrawy wielkanocne
EKO SYSTEM ŻYCIA – EKOLOGIA
- powitanie nowej pory roku – wiosny
- szanujemy i chronimy przyrodę
- kształtowanie właściwych nawyków dotyczących ochrony środowiska naturalnego
- poznanie zagrożeń dla środowiska przyrodniczego np: zatruwanie wód, powietrza, gleby, wyrzucanie odpadów
- rozwijanie właściwego stosunku do świata przyrody – szanujemy wodę,
- niezanieczyszczamy powietrza przez dymy, spaliny
- poznajemy skutki palenia papierosów i ich szkodliwy wpływ dla zdrowia
- Realizacja programu – Czyste powietrze wokół nas
PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZY
dla gr. starszej na miesiąc marzec
DAWNIEJ I DZIŚ – WYNALAZKI
- poznajemy różne wynalazki, wiemy co to jest wynalazek
- poznajemy nazwy i charakterystyczne cechy wynalazków
- obserwujemy ciekawe wynalazki – dawniej i dziś
- dostrzegamy ich piękno, pożyteczność, wykorzystanie, zastosowanie
- dostrzegamy zmiany wynalazków na przestrzeni czasu
- poznajemy środki transportu i budownictwo – dawniej i dziś
RECEPTA NA ZDROWIE
- spożywamy zdrową żywność- jemy owoce, warzywa, nabiał
- poznanie piramidy zdrowia
- ograniczamy spożywanie słodyczy, uświadamiamy ich szkodliwość
- kształcenie umiejętności kulturalnego spożywania posiłków
- poznanie wartości odżywczych różnych produktów
- poznanie podstawowych zasad związanych z dbałością o higienę naszego
ciała – częste mycie rąk, mycie zębów po posiłkach
- ubieramy się odpowiednio do pory roku i warunków atmosferycznych
- wybieranie aktywności ruchowej – Ruch to zdrowie
NA TROPACH WIOSNY
- powitanie nowej pory roku – wiosny
- poznajemy charakterystyczne cechy przedwiośnia
- poznajemy pierwsze wiosenne kwiaty-zwiastuny wiosny,
- poznajemy kwiaty, które są pod ochroną
- obserwacja przyrody –kwiatów, drzew, ptaków w czasie spacerów
- obserwujemy zmiany w przyrodzie
- poznajemy charakterystycznecechy marcowej pogody
- rozwijanie umiejętności społecznych i emocjonalnych
MORSKIE PODRÓŻE I OPOWIEŚCI
- poznanie pojazdów wodnych
- poznanie zasobów morza Bałtyckiego
- poznanie alfabetu Morse; a, latarni morskich
- poznanie międzynarodowego sygnału SOS
- wie do czego służy koło ratunkowe
- rozwijanie ekspresji twórczej – statki, łódki, rafy koralowej
PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZY
dla gr. starszej na miesiąc luty
POLARNA WYPRAWA
- poznanie wartości – dobro, piękno, prawda
- poznajemy charakterystyczne cech lodowej krainy
- obserwujemy ciekawe miejsca w zimowej szacie
- dostrzegamy piękny zimowy krajobraz na Biegunie północnym i południowym
- dostrzegamy zmiany w długości dnia i nocy
- poznajemy życie Eskimosów ich zajęcia, mieszkanie.
NA WIŚLANYM SZLAKU
- słuchanie legend o Polsce, Krakowie i Warszawie
- poznajemy ulubione baśnie, bajki, wiersze i opowiadania
- słuchamy legendy, baśnie i bajki – audiobook
- poznajemy różnych bohaterów bajek
- potrafimy opowiadać bajki, tworzymy własne książki
- wiemy jak powstaje książka, oglądamy albumy o Polsce
- rozbudzanie zainteresowań czytelniczych
- poznanie piękna naszej Ojczyzny
SZTUKA BLISKO NAS
- poznanie wartości – dobro, piękno, prawda
- rozwijanie umiejętności społecznych i emocjonalnych
- uczestniczenie w różnych zabawach – tematycznych
- wyrażanie i nazywanie emocji, uczuć, wrażeń
- czerpanie radości z poznawania sztuki i jej piękna
- budowanie atmosfery dobrej współpracy i komunikacji w grupie
KARNAWAŁ NA ŚWIECIE
- poznanie wartości – dobro, piękno, prawda
- poznanie tradycji związanych z karnawałem
- tradycje i zwyczaje karnawałowe
- wykonanie masek na bal karnawałowy
- bal przebierańców – nazywanie różnych strojów przebierańców
- uczestniczenie w zabawach organizowanych przez nauczyciela,
- wyrażanie radości i satysfakcji
- rozwijanie poczucia rytmu
- rozwijanie ekspresji twórczej
PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZY
dla gr. starszej na miesiąc styczeń
ZEGARY I KALENDARZE – NOWY ROK
- witamy Nowy Rok 2014
- rozpoznajemy i nazywamy pory roku, dni tygodnia, miesięcy
- określanie aktualnej pory roku, miesiąca, dnia tygodnia
- poznajemy kalendarze, ich rola w określaniu dni tygodnia
- nazywanie miesięcy i dni tygodnia
- dostrzeganie rytmicznej zmiany czasu
- poznanie wartości – dobro, piękno, prawda- co przyniesie Nowy Rok
SERCE DLA BABCI I DZIADKA
- słuchanie opowieści babci i dziadka
- poznajemy całą swoją rodzinę
- oglądamy albumy rodzinne
- wyrabiamy szacunek i wdzięczność do osób bliskich
- wykonanie zaproszeń i upominków
- przygotowanie programu artystycznego na Uroczystość
z okazji ,,Dnia Babci i Dziadka” oraz Koncert Kolęd
- wspólne spotkania z babcią i dziadkiem
PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZY
dla gr. starszej na miesiąc grudzień
NASZE EMOCJE
- poznanie wartości – dobro, piękno, prawda
- rozwijanie umiejętności społecznych i emocjonalnych
- uczestniczenie w różnych zabawach – tematycznych
- wyrażanie i nazywanie emocji
- czerpanie radości ze wspólnej zabawy
- budowanie atmosfery dobrej współpracy i komunikacji w grupie
SPOTKANIE ZE ŚW. MIKOŁAJEM
- słuchanie legendy o Św. Mikołaju
- stworzenie atmosfery tajemniczości i oczekiwania na
- przyjście Św. Mikołaja
- wyrażanie radości ze spotkania ze Św. Mikołajem
- jesteśmy pomocnikami Św. Mikołaja
- śpiewamy piosenki i bawimy się ze Św. Mikołajem
KULINARNE PRZYGOTOWANIE DO ŚWIĄT
- pomagamy rodzicom w pracach i porządkach świątecznych
- poznajemy domowe sprzęty i urządzenia elektryczne
- korzystamy z wybranych urządzeń
- poznanie wartości odżywczych różnych produktów
- poznanie piramidy żywieniowej
- wdrażanie nawyków zdrowego odżywiania
ŚWIĘTA BOŻEGO NARODZENIA – TRADYCJE I ZWYCZAJE
- pomagamy mamie w pracach i porządkach świątecznych
- poznajemy zwyczaje i tradycje związane ze świętami
- Bożego Narodzenia
- wykonujemy ozdoby choinkowe wg własnych pomysłów,
- ubieramy choinkę
- składamy sobie życzenia , łamiemy się opłatkiem
- spotkanie wigilijne w przedszkolu
PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZY
dla gr. starszej na miesiąc listopad
DBAMY O BEZPIECZEŃSTWO
- dostrzegamy piękno przyrody w naszej miejscowości
- uczymy się zasad bezpiecznego poruszania się po drodze i ulicy
- organizowanie doświadczeń –ćwiczenia w przechodzeniu na drugą stronę
- poznanie różnych środków transportu lądowego, wodnego, powietrznego
- poznanie znaczenia pasów, sygnalizacji świetlnej, znaków drogowych
- poznanie pojazdów specjalistycznych i ich numerów telefonów
- poznanie swojego adresu zamieszkania
KOCHAMY CIĘ POLSKO
- rozwijanie poczucia przynależności narodowej
- utrwalenie nazwy naszego kraju, symboli narodowych: flagi, godła, hymnu
- zapoznanie z mapą polski i jej sąsiadami
- wskazywanie na mapie wybranych miast i rzek
- poznanie stolicy Polski , wybranych zabytków, herbu i legend
- poznanie wielkich Polaków np.: F. Chopina, M. Kopernika
- poznanie mapy Europy, wybranych państw należących do UE, flagę UE
- budowanie przywiązania do tradycji historii i symboli narodowych
DESZCZEM MALOWANE
- dostrzegamy barwy jesiennego lasu i zmiany w przyrodzie
- rozpoznajemy i nazywamy charakterystyczne cechy pogody
- prowadzimy zabawy badawcze – jak powstaje deszcz?
- określamy właściwości wody, co pływa?, co tonie?
- poznajemy obieg wody w przyrodzie, parowanie, skraplanie
- prowadzenie obserwacji zjawisk przyrodniczych
- prowadzenie kalendarza pogody
- określanie jesiennego nastroju,
- słuchanie odgłosu padającego deszczu i wiatru
NASZE EMOCJE
- poznanie wartości – dobro, piękno, prawda
- rozwijanie umiejętności społecznych i emocjonalnych
- uczestniczenie w różnych zabawach – tematycznych
- wyrażanie i nazywanie emocji
- czerpanie radości ze wspólnej zabawy
- budowanie atmosfery dobrej współpracy i komunikacji w grupie
PLAN PRACY DYDAKTYCZNO – WYCHOWAWCZY
dla gr. starszej na miesiąc październik
ZAPACHY I SMAKI JESIENI
- rozpoznawanie i nazywanie wybranych warzyw, rozróżnianie zapomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu
- wycieczka do ogrodu warzywnego, zachęcanie do spożywania warzyw, wartości odżywcze surowych warzyw
- zapoznanie ze sposobami przetwarzania i przechowywania warzyw, nazywanie przetworów z warzyw
- poznajemy i nazywamy drzewa owocowe, rozpoznajemy owoce za pomocą dotyku i smaku, dostrzegamy piękno jesiennego sadu, bogactwo jego barw, kształtów i zapachów
- poznanie wybranych owoców egzotycznych
- nazywanie przetworów z owoców – kompoty, soki
SZTUKA BYCIA RAZEM
- wdrażanie do przestrzegania zasad i norm obowiązujących w grupie rówieśniczej,
- wprowadzenie w świat wartości moralnych, takich jak: dobro, piękno, prawda,
- wdrażanie do racjonalnego korzystania z mediów (telewizja, komputer), w sposób korzystny dla zdrowia i relacji międzyludzkich,
- rozwijanie zainteresowań książką, czytelnictwem
- rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania emocji
O CZYM SZUMIĄ DRZEWA
- dostrzegamy piękne barwy jesiennego lasu, rozpoznajemy i nazywamy drzewa, znajdujące się w bliskim otoczeniu, szanujemy przyrodę
- gromadzimy skarby lasu do kącika przyrody- żołędzie, kasztany, szyszki, jarzębina- wykorzystanie ich podczas zajęć
- rozpoznawanie i nazywanie grzybów jadalnych i trujących
- nawiązywanie bezpośredniego kontaktu z przyrodą w czasie spacerów do lasu
JESIENNE STRATEGIE ZWIERZĄT
· poznanie zwierząt, które zapadają w zimowy sen, – poznajemy i nazywamy zimowe mieszkania zwierząt
- poznanie różnych sposobów przygotowania zwierząt do zimy, robienie zapasów, zasypianie
- nazywanie zwierząt żyjących w lesie – wyrabianie przyjaznego stosunku do zwierząt, zwrócenie uwagi na zmiany zachodzące w wyglądzie zwierząt
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNY
dla gr. starszej na miesiąc wrzesień
JA I TY TO MY – WITAMY W PRZEDSZKOLU
- poznajemy zabawki i urządzenia, urządzamy kąciki zabaw
- poznajemy otoczenie przedszkola, poznajemy inne pomieszczenia- łazienka, szatnia, jadalnia
- ustalenie norm i zasad zachowania w grupie, stworzenie przyjaznej atmosfery w grupie, wzajemne poznanie się dzieci
- kształtowanie umiejętności wyrażania i nazywania swoich emocji
SPOTKANIE Z LATAWCEM
- zabawy badawcze, obserwacja warunków atmosferycznych ze zwróceniem uwagi na wiatr i jego znaczenie w przyrodzie
- zabawy oddechowe, ruchowe, tematyczne,
- eksperymentowanie, obserwowanie i wnioskowanie, zabawy badawcze z latawcem
- latawiec żywiołów – poznanie 4 żywiołów i ich cech
POŻEGNANIE LATA – WSPOMNIENIA Z WAKACJI
- poznawanie ważniejszych regionów Polski, oglądanie zdjęć i ilustracji z miejsc gdzie dzieci spędziły wakacje
- odwoływanie się do wrażeń dzieci , dzielenie się przeżyciami
- dostrzeganie pięknych zakątków w naszym kraju
- dostrzeganie zmian w przyrodzie
- nabywanie wiedzy o własnym kraju poprzez zabawy z mapą
TAJEMNICE ZIEMI
- nasza planeta Ziemia, zapoznanie z mapą i globusem
- poznawanie historii powstawania węgla kamiennego
- poznajemy właściwości wybranych minerałów- węgla i soli
- słuchamy opowieści o dinozaurach, poznanie różnych dinozaurów
- potrafimy nazwać wybrane dinozaury i określić ich charakterystyczne cechy, poznajemy wybrane rośliny – olbrzymie paprocie
- zwiedzanie Parku dinozaurów w Zatorlandii
- wielozmysłowe poznanie otaczającego świata