Uwaga – zmiana adresu email: sp@kornatka.com.pl
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE
STARSZAKI – KWIECIEŃ
Mamy różne charaktery
- Rozwijanie umiejętności rozróżniania emocji.
- Wyrabianie zdolności wyrażania emocji podczas zabawy.
- Rozwijanie umiejętności współdziałania w zabawie, kształtowanie postaw prospołecznych.
- Zwrócenie uwagi na podstawowe wartości w życiu człowieka.
- Rozwijanie koncentracji uwagi.
Wiosna na wsi
- Wzbogacanie wiedzy na temat zwierząt z gospodarstw wiejskich.
- Zapoznanie z różnymi rodzajami wag, rozwijanie umiejętności szacowania wagi.
- Rozwijanie ogólnej wiedzy przyrodniczej dzieci.
- Wyzwalanie chęci udziału we wspólnych zabawach i wypowiadania się na dany temat.
- Rozwijanie umiejętności pracy w grupie i kreatywności.
Dbamy o przyrodę
- Rozwijanie opiekuńczego stosunku względem planety.
- Przypomnienie zasad segregowania śmieci.
- Wzbogacanie wiedzy na temat ekologii i bycia ekologicznym.
- Rozwijanie umiejętności liczenia.
- Dbanie o dokładność wykonywania zadań.
- Rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter.
Polska nasza Ojczyzna
- Wzbogacanie wiadomości na temat miejscowości i regionu, w których mieszkają dzieci.
- Rozwijanie umiejętności mierzenia objętości płynów oraz zainteresowań badawczych.
- Utrwalanie wyglądu polskich symboli narodowych.
- Rozwijanie zainteresowań dzieci Europą.
- Rozwiązywanie zagadek i rozwijanie logicznego myślenia.
- Doskonalenie umiejętności współdziałania podczas zabaw grupowych.
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE
STARSZAKI – MARZEC
Tajemnice kosmosu
- Wzbogacanie wiadomości na temat Układu Słonecznego.
- Utrwalanie pojęcia następstwa czasu oraz cykliczności pór roku.
- Poszerzanie słownika czynnego o nowe pojęcia: kosmos, Układ Słoneczny, planety, przestrzeń kosmiczna, pojazd kosmiczny, skafander, astronauta, gwiazdy.
- Rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter, rozwijanie słuchu fonematycznego.
- Rozwijanie umiejętności kodowania.
Zwierzęta sprzed milionów lat
- Poznawanie zwierząt żyjących w epoce lodowcowej.
- Zapoznanie z graficznym znakiem odejmowania.
- Zaciekawienie historią, zawodem paleontologa i archeologa, wzbogacanie słownictwa.
- Rozwijanie sprawności manualnej.
- Uświadamianie konieczności podejmowania aktywności fizycznej.
Pogoda marcowa
- Rozwijanie zainteresowania procesami zachodzącymi w przyrodzie.
- Wzbogacanie wiedzy na temat roślin, zakładanie zielonego ogródka na parapecie.
- Zapoznanie z symbolami pogody, prowadzenie kalendarza.
- Poznanie zwiastunów wiosny.
- Rozwijanie orientacji przestrzennej.
Wiosno, ach to ty!
- Utrwalanie wiadomości na temat ptaków wracających do Polski na wiosnę.
- Rozwijanie słuchu fonematycznego.
- Odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 10.
- Poszerzanie informacji na temat wiosennych prac w ogrodzie.
- Kształtowanie postawy badawczej.
- Doskonalenie umiejętności współdziałania podczas zabaw grupowych.
Wielkanoc
- Zapoznanie z tradycjami wielkanocnymi.
- Poznanie ciekawostek na temat pisanek.
- Rozwijanie umiejętności swobodnego wypowiadania się na określony temat.
- Rozwijanie umiejętności przeliczania w zakresie 10.
- Utrwalanie znajomości poznanych głosek i liter.
- Nabywanie umiejętności radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE STARSZAKI – LUTY
Baśnie, bajki, bajeczki
- Opowiadanie o swoich bajkowych upodobaniach, preferencjach i domowych zwyczajach czytelniczych.
- Zapoznanie z procesem wydawniczym, wzbogacenie słownictwa.
- Wykonanie własnej mini książeczki obrazkowej, opowiadanie rówieśnikom jej treści.
- Utrwalenie zasad korzystania z książek oraz obowiązku ich poszanowania.
- Odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 8, doskonalenie umiejętności dodawania.
- Rozwiązywanie zagadek słowno – obrazkowo – ruchowych dotyczących bohaterów różnych baśni i bajek; przyporządkowanie bohaterów i rekwizytów do odpowiedniej
- Rozwijanie sprawności ruchowej i orientacji przestrzennej.
Wspaniałe zabawy na śniegu
- Wzbogacenie wiedzy o wybranych sportach zimowych.
- Bogacenie słownictwa związanego z tematem, skojarzenia, tworzenie liczby mnogiej, budowanie dłuższych wypowiedzi za pomocą spójników: i, a.
- Poznanie litery w, W drukowanej i pisanej.
- Rozwijanie zainteresowań badawczych, poznanie różnych rodzajów termometrów, rozpoznawanie temperatury dodatniej i ujemnej.
- Uświadomienie korzyści jakie niesie za sobą ruch.
- Utrwalenie zasad bezpiecznych zachowań i zabaw na śniegu i lodzie.
- Organizowanie zabaw na śniegu z zachowaniem zasad bezpieczeństwa (jeżeli warunki pogodowe pozwolą).
- Rozwijanie umiejętności zgodnego uczestnictwa w zabawie karnawałowej.
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE STARSZAKI – STYCZEŃ
Tak mija czas
- Poznanie narzędzi, które służyły i służą do pomiaru czasu.
- Utrwalenie nazw pór roku, dni tygodnia oraz kolejności w jakiej występują.
- Porównywanie różnych kalendarzy, ustalenie co w nich jest wspólnego, odnajdywanie ważniejszych dat.
- Nazywanie miesięcy, zapamiętanie miesiąca urodzin.
- Podejmowanie prób odczytywania godzin na tarczy zegara.
- Poznanie litery s, S drukowanej i pisanej.
Zwierzęta zimą
- Zorganizowanie zimowej stołówki dla ptaków, prowadzenie obserwacji przyrodniczych, wyciąganie wniosków.
- Poznanie obowiązków leśniczego, rozwiązanie quizu wiedzy o jego pracy.
- Rozpoznawanie i nazywanie drzew iglastych, próby rozpoznawania tropów zwierząt na śniegu.
- Poznanie litery n, N drukowanej i pisanej.
- Kształtowanie umiejętności czytania sylab i układania z nich wyrazów.
- Doskonalenie umiejętności liczenia w zakresie 7, poznanie graficznego znaku dodawania: +.
Kim są rodzice moich rodziców?
- Dostrzeganie ważnej roli babci i dziadka w rodzinie, okazywanie szacunku dla Ich codziennego wysiłku.
- Uświadomienie relacji pokrewieństwa i właściwe nazywanie członków rodziny.
- Rozbudzanie zainteresowania poznawaniem historii własnej rodziny.
- Poznanie litery b, B drukowanej i pisanej.
- Rozwiązywanie zadań tekstowych, układanie działań z liczmanów i znaków oraz podawanie wyników.
- Przygotowanie niespodzianki dla babć i dziadków; udział w Koncercie Noworocznym – śpiewanie kolęd oraz złożenie życzeń babciom i dziadkom z okazji Ich Święta.
Fryzjer, weterynarz czy lekarz?
- Poznanie wybranych zawodów dawnych i współczesnych oraz akcesoriów i przyrządów potrzebnych do wykonywania tych zawodów.
- Zebranie informacji o zawodach wykonywanych przez członków rodziny.
- Kształtowanie umiejętności społecznych podczas realizacji projektów i zabaw grupowych.
- Doskonalenie poprawności zadawania pytań, rozwiązywanie rebusów fonetycznych, rozpoznawanie i nazywanie poznanych liter.
- Propagowanie postaw proekologicznych oraz zdrowych nawyków żywieniowych.
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE STARSZAKI – GRUDZIEŃ
Odwiedziny Mikołaja
- Poznanie różnych form pomocy potrzebującym.
- Rozwijanie umiejętności tworzenia pytań do zdań oznajmujących.
- Poznanie litery l, L drukowanej i pisanej.
- Zapoznanie się ze znakami matematycznymi: =, <, >.
- Rozwiązywanie zagadek słownych i ruchowych.
- Zredagowanie i wysłanie grupowego listu do Świętego Mikołaja.
- Spotkanie ze Świętym Mikołajem, zaprezentowanie piosenek, rymowanki, wręczenie przygotowanych niespodzianek.
- Wizyta w Miejskiej Bibliotece Publicznej w Dobczycach, wypożyczenie książek do czytania.
Zima jest coraz bliżej
- Utrwalenie cech poszczególnych pór roku oraz ich cyklicznego następowania w ciągu roku.
- Rozwijanie aktywności badawczej, wyciąganie wniosków z obserwacji śniegu i lodu.
- Poznanie litery y, Y drukowanej i pisanej.
- Kształtowanie umiejętności czytania sylab i układania z nich wyrazów.
- Odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 0, rozwijanie umiejętności liczenia.
- Doskonalenie orientacji na kartce papieru.
- Rozwijanie sprawności fizycznej, wdrażanie do rekreacji ruchowej.
- Organizowanie zabaw na śniegu z zachowaniem zasad bezpieczeństwa (jeżeli
warunki pogodowe pozwolą).
Magia świąt
- Utrwalenie tradycji i zwyczajów związanych ze Świętami Bożego Narodzenia w Polsce oraz poznanie tradycji świątecznych w wybranych
- Wypowiadanie się na temat domowych przygotowań do Świąt Bożego Narodzenia.
- Poznanie litery r, R drukowanej i pisanej.
- Odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 7.
- Doskonalenie umiejętności stosowania liczebników porządkowych.
- Rozwijanie koordynacji słuchowo – wzrokowo -ruchowej.
- Przygotowanie niespodzianki dla rodziny.
- Udział w konkursie „ Kolęd i pastorałek”.
- Przygotowanie stołu do grupowej Wigilii, złożenie świątecznych i noworocznych życzeń.
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE STARSZAKI – LISTOPAD
A deszcz pada, pada
- Określanie listopadowej pogody. utrwalenie zjawisk atmosferycznych.
- Przypomnienie schematu obiegu wody w przyrodzie.
- Poznanie litery i, I drukowanej i pisanej.
- Odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 5.
- Rozwijanie umiejętności stosowania liczebników porządkowych.
- Układanie rytmów, doskonalenie pamięci.
- Rozwiązywanie zagadek słownych i ruchowych.
Co powinienem wiedzieć o Polsce?
- Poszerzanie wiadomości o Polsce, utrwalenie pojęcia „niepodległość”.
- Poznanie wielkich Polek i Polaków oraz Ich osiągnięć.
- Słuchanie polskich legend.
- Rozpoznawanie melodii polskich tańców narodowych, zauważanie różnic w ich charakterze, poznanie ich podstawowych kroków.
- Poznanie litery t, T drukowanej i pisanej.
- Odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 6, rozwijanie umiejętności liczenia.
- Udział w konkursie „Do hymnu”, obejrzenie akademii z okazji Narodowego Święta Niepodległości.
Zdrowie naszym skarbem
- Wzbogacenie wiedzy na temat znaczenia ruchu, zdrowego odżywiania oraz dbania o czystość i porządek w życiu człowieka.
- Poznanie pracy lekarzy różnych specjalizacji.
- Przypomnienie zasad dbania o higienę osobistą, utrwalenie prawidłowego sposobu mycia rąk.
- Uświadomienie dzieciom ich praw i obowiązków.
- Poznanie litery d, D drukowanej i pisanej.
- Utrwalenie wiadomości o figurach geometrycznych, poznanie właściwości prostokąta.
- Rozwijanie sprawności fizycznej, wdrażanie do rekreacji ruchowej.
Co ułatwia pracę w domu?
- Wypowiadanie się na temat domowych obowiązków.
- Przypomnienie zasad bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń elektrycznych.
- Porównywanie urządzeń domowych z dawnych lat i współczesnych.
- Wzbogacenie wiedzy na temat nowoczesnych technologii – korzyści i zagrożenia.
- Poznanie litery k, K drukowanej i pisanej, próby czytania sylab.
- Wyznaczanie części wspólnej zbiorów.
- Rozwijanie kreatywności i twórczego myślenia.
- Świętowanie „Dnia Pluszowego Misia”.
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE STARSZAKI PAŹDZIERNIK
Jesień w sadzie, w ogrodzie
- Przypomnienie właściwości zdrowotnych owoców i warzyw.
- Rozwijanie zmysłów dotyku, smaku i węchu.
- Poznanie różnych sposobów przetwarzania oraz przechowywania owoców i
- Tworzenie improwizacji teatralnych wg określonej tematyki.
- Poznanie litery o, O drukowanej i pisanej.
- Odkrywanie zapisu cyfrowego liczb 1 i 2.
- Obejrzenie spektaklu ekologicznego „Niezwykłe przygody Ekoskrzatów”.
Zwierzęta jesienią
- Wzbogacenie wiadomości o przygotowaniach wybranych zwierząt do zimy.
- Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych.
- Doskonalenie umiejętności dokonywania analizy i syntezy głoskowej.
- Poznanie litery a, A drukowanej i pisanej.
- Odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 3.
- Rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie.
- Doskonalenie koncentracji, uwagi i refleksu.
Moja rodzina i mój dom
- Przypomnienie ról poszczególnych członków rodziny.
- Porównywanie różnych domów, utrwalenie nazw pomieszczeń znajdujących się w domu.
- Poznanie litery m, M drukowanej i pisanej.
- Utrwalenie wiadomości o figurach geometrycznych, poznanie właściwości trójkąta.
- Klasyfikowanie przedmiotów ze względu na przeznaczenie i przynależność, wykrywanie nonsensów logicznych.
- Rozwijanie dykcji i artykulacji podczas śpiewu.
- Spotkanie z podróżnikiem.
Domowi ulubieńcy
- Wzbogacenie wiedzy o wyglądzie, życiu i zwyczajach zwierząt domowych.
- Przypomnienie sposobów właściwej opieki nad zwierzętami oraz ograniczonego zaufania do nich.
- Opowiadanie o uczuciach towarzyszących byciu w roli np.: porzuconego psa, dobrego opiekuna psa, znalazcy kota, gadającej papugi, itp.
- Poznanie litery e, E drukowanej i pisanej.
- Odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 4.
- Doskonalenie umiejętności tworzenia improwizacji melodycznych.
Rozwijanie sprawności fizycznej, dbanie o prawidłową postawę ciała
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE STARSZAKI – WRZESIEŃ
W przedszkolu
- Poszerzanie wiadomości o Polsce.
- Wprowadzenie wyrazów do czytania globalnego.
- Przypomnienie zasad obowiązujących w przedszkolu.
- Rozwijanie umiejętności skupienia się podczas działania.
- Poznanie miejsc znajdujących się w przedszkolu.
- Wdrażanie do zasad bezpieczeństwa obowiązujących podczas korzystania z urządzeń na placu zabaw.
- Rozwijanie koncentracji i uwagi.
Oto ja
- Wykonywanie poleceń według instrukcji, rozwijanie spostrzegawczości.
- Rozwijanie słuchu fonematycznego, wprowadzenie pojęcia głoski.
- Utrwalenie orientacji w schemacie własnego ciała.
- Kształtowanie umiejętności aktywnego słuchania.
- Rozpoznawanie podstawowych zmysłów.
- Rozwijanie wrażliwości: wzrokowej, smakowej, słuchowej, węchowej, dotykowej.
- Rozwijanie sprawności manualnej.
- Doskonalenie umiejętności przeliczania.
Moja droga do przedszkola
- Poznawanie zasad ruchu drogowego, zapoznanie z sygnalizatorem świetlnym.
- Zapoznanie z figurą geometryczną – kołem.
- Układanie rytmów, rozwijanie pamięci.
- Rozwijanie sprawności fizycznej, współdziałanie w grupie.
- Doskonalenie wiedzy na temat znaków drogowych.
- Poszerzanie wiedzy o bezpieczeństwie.
- Utrwalenie wiadomości na temat zawodów i pojazdów specjalistycznych.
- Rozwijanie umiejętności udzielania pierwszej pomocy.
Jesień w parku w lesie
- Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych.
- Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią.
- Rozpoznawanie różnych gatunków drzew.
- Zapoznanie z figurą geometryczną, jaką jest kwadrat.
- Rozwijanie umiejętności klasyfikowania.
- Rozwijanie umiejętności tworzenia improwizacji melodycznych.
- Rozwijanie zainteresowań badawczych.
- Rozwijanie sprawności manualnej.