Uwaga – zmiana numeru telefonu: (12) 271 11 77
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE STARSZAKI
STYCZEŃ
Mijają dni, miesiące, lata
- Poznanie narzędzi, które służyły i służą do pomiaru czasu.
- Podejmowanie prób odczytywania godzin na tarczy zegara.
- Dostrzeganie zmian w przyrodzie oraz w wyglądzie człowieka pod wpływem upływającego czasu.
- Utrwalenie określeń: co było najpierw?, co jest teraz?, co będzie potem? oraz pojęć: wczoraj, dziś, jutro.
- Utrwalenie nazw pór dnia, pór roku, dni tygodnia oraz kolejności w jakiej występują.
- Porównywanie różnych kalendarzy, ustalenie co w nich jest wspólnego, odnajdywanie ważniejszych dat.
- Nazywanie miesięcy, zapamiętanie miesiąca urodzin.
- Poznanie litery s, S drukowanej i pisanej.
- Układanie historyjek obrazkowych zgodnie z następstwem czasowym.
- Doskonalenie umiejętności swobodnych improwizacji ruchowych podczas zabaw przy muzyce.
Babcia i dziadek
- Uświadomienie relacji pokrewieństwa i właściwe nazywanie członków rodziny.
- Dostrzeganie ważnej roli babci i dziadka w rodzinie, okazywanie szacunku dla Ich codziennego wysiłku.
- Rozbudzanie zainteresowania poznawaniem historii własnej rodziny.
- Poznanie litery b, B drukowanej i pisanej.
- Odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 8.
- Rozwiązywanie zadań tekstowych, układanie działań z liczmanów i znaków oraz podawanie wyników.
- Rozwijanie wyobraźni muzycznej i poczucia rytmu.
- Doskonalenie umiejętności współpracy w grupie podczas przygotowywania Jasełek.
- Przygotowanie niespodzianek dla babć i dziadków.
- Spotkanie z babciami i dziadkami w przedszkolu z okazji Ich Święta – zaprezentowanie Jasełek, złożenie życzeń, wręczenie prezentów, poczęstunek.
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE – STARSZAKI
GRUDZIEŃ
Jak wyglądał świat przed milionami lat?
- Wzbogacenie wiedzy o czasach prehistorycznych.
- Odbycie wirtualnej wycieczki do kopalni węgla.
- Pozyskane wiedzy o pracy górników.
- Poznanie właściwości fizycznych węgla oraz jego zastosowania.
- Poznanie litery l i L drukowanej i pisanej.
- Utrwalenie pojęć: mniej, więcej, tyle samo; zapoznanie ze znakami <, >, =.
- Rozwijanie koncentracji i uwagi podczas zabaw w kodowanie.
- Spotkanie ze Świętym Mikołajem.
Idzie zima ze śniegiem
- Doskonalenie umiejętności eksperymentowania, szacowania i przewidywania.
- Opisywanie zmian występujących w przyrodzie i wiązanie ich z aktualną porą roku.
- Ustalenie zasad bezpieczeństwa obowiązujących podczas zabaw zimowych.
- Organizowanie zabaw na śniegu (jeżeli warunki pogodowe pozwolą).
- Poznanie litery y, Y drukowanej i pisanej.
- Odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 7, rozwijanie umiejętności liczenia.
- Rozwijanie orientacji przestrzennej.
- Tworzenie improwizacji rytmicznych i melodycznych na temat zimy i jej uroków.
- Spotkanie z Panią pielęgniarką.
Idą święta
- Utrwalenie tradycji i zwyczajów związanych ze Świętami Bożego Narodzenia.
- Doskonalenie umiejętności wypowiadania się na dany temat.
- Dostrzeganie rytmu i stałego następstwa dni tygodnia.
- Poznanie litery r, R drukowanej i pisanej.
- Kształtowanie umiejętności czytania sylab i układania z nich wyrazów.
- Wyrabianie koordynacji słuchowo – wzrokowo – ruchowej.
- Przygotowanie i zaprezentowanie pastorałki na „Szkolny Konkurs Kolęd i Pastorałek”.
- Ubieranie choinki, przygotowanie stołu do przedszkolnej Wigilii, spotkanie opłatkowe ze Średniakami, złożenie życzeń świątecznych, śpiewanie kolęd i pastorałek.
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE – STARSZAKI – LISTOPAD
Moja rodzina i mój dom
- Przypomnienie ról poszczególnych członków rodziny, nazywanie stopnia pokrewieństwa, opisywanie na czym polega ich praca, nazywanie narzędzi.
- Utrwalenie nazw pomieszczeń znajdujących się w domu.
- Poznanie litery i, I drukowanej i pisanej.
- Utrwalenie cech trójkąta, dostrzeżenie efektu odbicia i symetrii podczas manipulowania lusterkiem.
- Poznanie wybranych właściwości magnesów.
- Kształtowanie właściwych zachowań wobec zwierząt domowych.
- Poznanie wybranych urządzeń wykorzystywanych w gospodarstwie domowym dawniej i dziś.
Co powinienem wiedzieć o Polsce?
- Poszerzanie wiadomości o Polsce, utrwalenie pojęcia „niepodległość”.
- Rozpoznawanie znanych Polek i Polaków oraz Ich osiągnięć.
- Słuchanie polskich legend.
- Słuchanie polskich pieśni ludowych, poznanie kroków poloneza.
- Poznanie litery t, T drukowanej i pisanej.
- Odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 5, rozwijanie umiejętności liczenia.
- Obejrzenie akademii z okazji Narodowego Święta Niepodległości.
Moje prawa i obowiązki
- Uświadomienie dzieciom ich praw i obowiązków, utrwalenie praw i obowiązków przedszkolaka.
- Rozróżnianie i nazywanie różnych emocji, poznanie sposobów radzenia sobie z nimi.
- Doskonalenie umiejętności dokonywania analizy i syntezy głoskowej.
- Poznanie litery d, D drukowanej i pisanej.
- Odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 0.
- Nazywanie kierunków w przestrzeni: prawo, lewo, góra, dół, posługiwanie się symbolami.
- Rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie.
- Doskonalenie koncentracji, uwagi i refleksu.
Moje zdrowie i bezpieczeństwo
- Wyjaśnienie na czym polega zdrowy styl życia.
- Ocenianie zachowań sprzyjających lub zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu.
- Omówienie piramidy zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej.
- Poznanie znaczenia powiedzeń związanych ze zdrowiem i czystością.
- Poznanie litery k, K drukowanej i pisanej.
- Odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 6.
- Rozwijanie sprawności fizycznej, dbanie o prawidłową postawę ciała.
- Doskonalenie umiejętności tworzenia improwizacji ruchowych.
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE STARSZAKI PAŹDZIERNIK
Idzie jesień… przez ogród i sad
- Przypomnienie właściwości zdrowotnych owoców i warzyw.
- Rozwijanie wrażliwości wzrokowej, węchowej, smakowej i dotykowej.
- Poznanie różnych sposobów przetwarzania oraz przechowywania owoców i
- Doskonalenie umiejętności dokonywania analizy i syntezy głoskowej.
- Poznanie litery o, O drukowanej i pisanej.
- Odkrywanie zapisu cyfrowego liczb 1 i 2.
- Rozwijanie wyobraźni i kreatywności oraz umiejętności argumentowania.
Idzie jesień… do zwierząt
- Wzbogacenie wiadomości na temat zmian zachodzących w życiu w wybranych zwierząt jesienią.
- Rozwijanie zainteresowań przyrodniczych.
- Poznanie właściwości wybranych orzechów.
- Poznanie litery a, A drukowanej i pisanej.
- Odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 3.
- Rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie.
- Doskonalenie koncentracji, uwagi i refleksu.
Skąd mamy te produkty?
- Poznanie pracy osób wykonujących wybrane zawody.
- Porównywanie różnych rodzajów ziaren, pieczywa, poznanie etapów produkcji chleba.
- Poznanie litery m, M drukowanej i pisanej.
- Utrwalenie wiadomości o figurach geometrycznych, poznanie właściwości prostokąta.
- Rozwijanie rozumowania przyczynowo – skutkowego.
- Rozwijanie sprawności ruchowej, dbanie o prawidłową postawę ciała.
- Wyrażanie ekspresji twórczej podczas czynności konstrukcyjnych.
Idzie jesień…z deszczem
- Wskazywanie pożytecznej i szkodliwej działalności wiatru.
- Poznanie litery e, E drukowanej i pisanej.
- Odkrywanie zapisu cyfrowego liczby 4.
- Doskonalenie umiejętności szacowania i przewidywania.
- Rozwijanie dykcji i prawidłowej artykulacji podczas śpiewu oraz wypowiadania sylab dźwiękonaśladowczych.
- Doskonalenie umiejętności tworzenia improwizacji melodycznych.
- Rozwijanie orientacji na płaszczyźnie.
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE STARSZAKI –WRZESIEŃ
To jestem ja
- Dzielenie się wspomnieniami z wakacji, oglądanie pamiątek i zdjęć.
- Doskonalenie umiejętności rozpoznawania zapisu swojego imienia.
- Uwrażliwienie na konieczność ochrony i higieny narządów zmysłów.
- Układanie rytmów, doskonalenie pamięci.
- Rozwiązywanie zagadek logicznych i ruchowych.
- Aktywizowanie różnych części ciała podczas zabaw ruchowych i muzycznych.
Moja grupa
- Ułożenie zasad i zawarcie umów regulujących bezpieczne funkcjonowanie w grupie.
- Dostrzeganie wartości zwrotów grzecznościowych i współpracy.
- Szanowanie emocji swoich i innych.
- Wdrażanie do racjonalnego wykorzystania czasu na zabawę.
- Kształtowanie elementarnych nawyków porządkowych.
- Doskonalenie kompetencji matematycznych: położenia przedmiotów w przestrzeni, przeliczanie elementów zbiorze.
Moja droga do przedszkola
- Uświadomienie konieczności przestrzegania zasad gwarantujących bezpieczeństwo w czasie spacerów w okolicach przedszkola, reagowanie na umowne sygnały.
- Wzbogacenie zasobu słownictwa, utrwalenie elementarnej wiedzy i kształtowanie właściwych nawyków z zakresu ruchu drogowego.
- Poznanie roli samochodów uprzywilejowanych, utrwalenie numerów telefonów alarmowych.
- Przedstawienie scenek dramowych o udzielaniu pierwszej pomocy.
- Utrwalenie znajomości nazwiska i adresu zamieszkania.
- Spotkanie z policjantem.
Idzie jesień przez las i park
- Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie jesienią.
- Bogacenie wiedzy przyrodniczej (oznaki i dary jesieni, drzewa, grzyby).
- Rozwijanie aktywności badawczej, wyciąganie wniosków z obserwacji.
- Wykorzystywanie materiału przyrodniczego do zabaw.
- Tworzenie zdrobnień i rymów.
- Doskonalenie syntezy głoskowej.