Uwaga – zmiana adresu email: sp@kornatka.com.pl
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE ŚREDNIAKI – MARZEC
Zwierzęta na świecie
- Wzbogacenie wiedzy o wybranych zwierzętach, przedstawicielach różnych środowisk przyrodniczych.
- Dostrzeganie różnic w budowie dzikich zwierząt.
- Kształtowanie poczucia życzliwości, szacunku i troski wobec zwierząt.
- Dzielenie nazw zwierząt egzotycznych na sylaby i głoski.
- Rozwiązywanie zagadek o zwierzętach.
- Rozróżnianie zbiorów równolicznych i nierównolicznych.
Czy dinozaury żyły naprawdę?
- Poznanie różnych gatunków dinozaurów, porównywanie ich wyglądu, sposobu poruszania się, odżywiania oraz przyczyn wyginięcia.
- Zorganizowanie warsztatu pracy paleontologa, odkrywanie ciekawostek o tym zawodzie.
- Zainteresowanie historią powstawania węgla kamiennego, jego właściwościami.
- Rozwijanie mowy, układanie dalszego ciągu historyjki.
- Doskonalenie umiejętności posługiwania się pojęciami dotyczącymi kierunku w przestrzeni.
Nadchodzi wiosna
- Obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie wczesną wiosną, dostrzeganie i nazywanie różnych zjawisk atmosferycznych.
- Prowadzenie obserwacji pogody i rejestrowanie jej w kalendarzu pogody.
- Utrwalenie nazw pór roku, dni tygodnia oraz kolejności w jakiej występują.
- Rozwijanie umiejętności współpracy w zabawie oraz w sytuacjach zadaniowych.
- Wyzwalanie ekspresji ruchowej i rozwijanie sprawności fizycznej.
Nadeszła wiosna
- Rozpoznawanie i nazywanie zwiastunów wiosny.
- Prowadzenie obserwacji przyrodniczych, wyciąganie wniosków.
- Wzbogacenie wiedzy o ptakach, motylach i pszczołach.
- Doskonalenie sprawności manualnej, wykonywanie pracy plastycznej zgodnie z pokazem i instrukcją słowną.
- Rozwijanie umiejętności wokalnych i tanecznych podczas uroczystości „Powitanie wiosny”.
Wielkanoc zwyczaje i tradycje
- Przypomnienie tradycji i zwyczajów związanych ze Świętami Wielkanocnymi.
- Wzbogacenie słownika czynnego i biernego związanego z tematyką świąteczną.
- Rozwijanie ciekawości poprzez obserwacje i zabawy badawcze z jajkami.
- Kształtowanie umiejętności wyrażania emocji w różnych formach.
- Doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania w zakresie 10.
- Aktywne uczestniczenie w przygotowaniach świątecznych w domu i przedszkolu.
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNY – Luty
Grupa średniaki – Motylki
- MIJA CZAS
- poznajemy dni tygodnia, miesiące, pory roku
- określamycharakterystyczne cechy pór roku
- poznajemy kalendarze, ich rola w określaniu dni tygodnia
- nazywamy miesiące i dni tygodnia
- dostrzegamy rytmiczność zmiany czasu
- poznajemy i oglądamy różne zegary ich dźwięki i odgłosy
- ZIMOWE ZABAWY
- zwracamy uwagę na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie
- poznajemy zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla zimy
- wykonujemy doświadczenia ze śniegiem i lodem
- poznajemy i nazywamy zimowe zabawy na śniegu i lodzie
- bezpiecznie bawimy się zimą, znamy zasady bezpieczeństwa
- znamy i wybieramy bezpieczne miejsca do zabaw na śniegu i lodzie
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNY – styczeń
Grupa średniaki – Motylki
- Królestwo baśni
- interesujemy się książką
- rozbudzamy zainteresowania literaturą
- słuchamy wiersze, opowiadania, bajki, legendy
- poznajemy bajki z klasyki literatury
- słuchamy bajki opowiadane przez dzieci
- rozwijamy zainteresowania czytelnicze
- rozwijamy skupienie uwagi na czytanym utworze
- ZIMOWE POTRZEBY PTAKÓW
- obserwujemy zmiany zachodzące w przyrodzie zimą
- nazywamy ptaki odwiedzające karmnik zimą
- pomagamy ptakom i zwierzętom w czasie zimy
- dokarmiamy ptaki, sypanie ziaren do karmnika
- rozpoznajemy wybrane zwierzęta po śladach
- NASI DZIADKOWIE
- nazywamy członków bliższej i dalszej rodziny
- rozmawiamy na temat naszych rodzin
- dzielimy się informacjami na temat ważnych wydarzeń z życia rodziny
- uczestniczymy w krótkich programach artystycznych
- wzmacniamy więzi w rodzinie
- okazujemy uczucia w rodzinie
- uczestniczymy w uroczystościach rodzinnych
- ZIMOWE ZABAWY
- zwracamy uwagę na koloryt i piękno przyrody w zimowej szacie
- poznajemy zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla zimy
- wykonujemy doświadczenia ze śniegiem i lodem
- poznajemy i nazywamy zimowe zabawy na śniegu i lodzie
- bezpiecznie bawimy się zimą, znamy zasady bezpieczeństwa
- znamy i wybieramy bezpieczne miejsca do zabaw na śniegu i lodzie
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNY – grudzień
Grupa średniaki – Motylki
- SPOTKANIE ZE ŚW. MIKOŁAJEM
- słuchamy legendę o Świętym Mikołaju biskupie
- stwarzamy atmosferę tajemniczości i oczekiwania na
przyjście Św. Mikołaja
- wyrażamy radość ze spotkania ze Św. Mikołajem
- jesteśmy pomocnikami Św. Mikołaja
- śpiewamy piosenki i bawimy się ze Św. Mikołajem
- poznajemy ciekawe zabawy i gry edukacyjne
- NADESZŁA ZIMA – POWITANIE PANI ZIMY
- obserwujemy zmiany zachodzące w przyrodzie zimą
- zwracamy uwagę na kolory i piękno przyrody w zimowej szacie
- poznajemy zjawiska atmosferyczne charakterystyczne dla zimy
- prowadzimy doświadczenia ze śniegiem i lodem
- poznajemy i nazywamy zimowe zabawy na śniegu
- poznajemy zasady bezpiecznych zabaw na śniegu i lodzie
- ŚWIĘTA BOŻEGO NARODZENIA – TRADYCJE I ZWYCZAJE
- pomagamy rodzicom w pracach i porządkach świątecznych
- poznajemy zwyczaje i tradycje związane ze świętami
Bożego Narodzenia
- wykonujemy ozdoby choinkowe wg własnych pomysłów,
- ubieramy choinkę
- składamy sobie życzenia , łamiemy się opłatkiem
- uczestniczymy w spotkaniu wigilijnym w przedszkolu
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNY – listopad
Grupa średniaki – Motylki
- DOMY I DOMKI. KOCHAMY CIĘ POLSKO
- rozwijamy poczucie przynależności narodowej
- utrwalamy symbole narodowe: flaga, godło, hymn
- poznajemy mapę polski
- poznajemy różne domy i domki
- poznajemy stolicę Polski i wybrane zabytki
- budujemy przywiązanie do tradycji i symboli narodowych
- URZĄDZENIA ELEKTRYCZNE
- poznajemy różne urządzenia elektryczne
- poznajemy różne formy zastosowania techniki w życiu ludzi
- korzystamy bezpiecznie z wybranych urządzeń technicznych
- rozpoznajemy i nazywamy odgłosy urządzeń elektrycznych
- A DESZCZ PADA, PADA
- dostrzegamy zmiany w przyrodzie
- rozpoznajemy i nazywamy charakterystyczne cechy pogody
- prowadzimy zabawy badawcze – jak powstaje deszcz?
- określamy właściwości wody, co pływa?, co tonie?
- poznajemy obieg wody w przyrodzie, parowanie, skraplanie
- prowadzimy obserwacje zjawisk przyrodniczych
- określamy jesienne nastroje pogodowe
- naśladujemy odgłosy padającego deszczu i wiatru
- DBAMY O ZDROWIE
- kształtujemy nawyki dbania o zdrowie
- dbamy o higienę całego ciała
- zachęcamy do przebywania na świeżym powietrzu
- uczestniczymy w spacerach i zabawach ruchowych
- ubieramy się odpowiednio do warunków atmosferycznych
- zdrowo się odżywiamy, jemy warzywa i owoce
- zapobiegamy chorobom, poprzez dbanie o zdrowie
- poznajemy pracę lekarza i pielęgniarki
PLAN PRACY WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNY – październik
Grupa średniaki – Motylki
1.JESIEŃ W SADZIE
- poznajemy wybrane owoce i drzewa owocowe
- poznajemy przetwory z owoców
- rozpoznajemy i nazywamy owoce po wyglądzie, smaku i zapachu
- smakujemy owoce, degustacja określanie walorów smakowych
- rozwijamy umiejętności liczenia
- rozwijamy umiejętności segregowania wg wielkości kształtu i koloru
- 2. JESIEŃ NA DZIAŁCE
- rozpoznajemy i nazywamy wybrane warzywa
- rozróżniamy warzywa za pomocą wzroku, dotyku, smaku, zapachu
- idziemy na wycieczkę do ogrodu warzywnego
- spożywamy warzywa, znamy wartości odżywcze surowych warzyw
- poznajemy sposoby przetwarzania i przechowywania warzyw
- poznajemy i nazywamy przetwory z warzyw
- NASZE RODZINY
- podajemy informację: jak ma na imię mama, tata
- podajemy informację, jakie zawody wykonują rodzice, czym się zajmują
- opisujemy wygląd rodziców, dostrzeganie ich charakterystycznych cech
- określamy czynności domowe wykonywane przez poszczególnych członków rodziny
- wzmacniamy więzi emocjonalnej z rodziną, uczucia i emocje
- dzielimy się wiedzą na temat życia w rodzinie, wspólne spędzanie czasu
- NASI DOMOWI ULUBIEŃCY
- poznajemy dorosłe i młode zwierzęta domowe – kot, pies, rybki, chomik, żółw, świnka morska,
- nazywamy domy zwierząt, poznajemy sposoby poruszania się zwierząt, odżywiania się oraz ich odgłosy
- poznajemy znaczenie hodowli zwierząt dla ludzi
- określamy znaczenie barwy ochronnej w życiu zwierząt
- poznajemy zasady dbania o zwierzęta hodowane w domu: karmienie ich, wizyty u weterynarza, zapewnienie odpowiedniego miejsca na odpoczynek i sen, wychodzenie na spacer
ZAMIERZENIA WYCHOWAWCZO – DYDAKTYCZNE ŚREDNIAKI WRZESIEŃ
Witaj w przedszkolu
- poznajemy zabawki i urządzenia , urządzamy kąciki zabaw
- poznajemy otoczenie przedszkola, poznanie nowych dzieci
- poznajemy inne pomieszczenia- łazienka, szatnia, jadalnia
- nazywamy inne pomieszczenia i wiemy do czego służą
- stosujemy formy grzecznościowe względem siebie w każdej sytuacji
- ustalamy normy współżycia społecznego
- ustalamy kodeks przedszkolaka – Nasze umowy
Dzielne przedszkolaki
- podajemy informację: jak mam na imię, gdzie mieszkam
- szanujemy własność swoją i własność innych
- uczestniczymy w porządkowaniu sali po skończonej zabawie
- porządkujemy po sobie miejsce pracy
- szanujemy i dbamy o zabawki
- współdziałamy podczas zabaw, tańców i gier integracyjnych
- dzielimy się wrażeniami z wakacji
Droga do przedszkola
- dostrzegamy piękno przyrody w naszej miejscowości
- uczymy się zasad bezpiecznego poruszania się po drodze i ulicy
- ćwiczymy w przechodzeniu na drugą stronę
- poznajemy różne środki transportu lądowego, wodnego, powietrznego
- poznajemy znaczenia pasów, sygnalizacji świetlnej, znaków drogowych
- poznajemy pojazdy specjalistyczne i numery telefonów alarmowych
Jesień w lesie. Co nam daje jesień?
- dostrzegamy piękno przyrody w naszej miejscowości
- poznajemy środowisko przyrodnicze, poznajemy drzewa i liście
- poznajemy kolory pani jesieni,
- poznajemy grzyby jadalne i niejadalne.
- obserwujemy zmiany zachodzące w przyrodzie jesienią
- nazywamy owoce drzew leśnych
- obserwujemy na wybranych przykładach zwierząt i ptaków – jak zwierzęta i ptaki przygotowują się do nadchodzącej zimy